Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Indretning med omtanke

Muligheder

Vores fysiske rammer er ikke store men veludnyttede – vores indretning er kendetegnet ved at der skal være rum for både det rolige og det mere vilde og dette gør sig gældende både inde og ude. Personalet har en gennemarbejdet tanke bag de enkelte rum, og hjælper børnene til at finde legemuligheder deri. Børnene vil blive guidet til hvilke muligheder der er i de enkelte rum, hvilket giver børnene fri fantasi til at videreudvikle lege og danne legerelationer på kryds og tværs.   
Personalet har en gennemarbejdet tanke bag de enkelte rum, og hjælper børnene til at finde legemuligheder deri. Børnene vil blive guidet til hvilke muligheder der er i de enkelte rum, hvilket giver børnene fri fantasi til at videreudvikle lege og danne legerelationer på kryds og tværs.     

Udfoldelse 

Da børnene ikke er begrænset til at være på et bestemt område, får de mulighed for at til- og fravælge hvilken leg de vil være deltager i. Huset er mere eller mindre åben, således kan barnet finde hen hvor det vil være.Vi voksne er opmærksomme på hvilke legerelationer, der kan være potentielle, hvilke der er på vej og hvilke der har brug for vedholdes. Børnenes relationer er vigtige, både for deres udvikling og deres trivsel. Vi ser det enkelte barn både som individ, men også som en del af en børnegruppe.    

Mangfoldighed

Kreativitet og værksted er synonymer. Der er næsten ingen begrænsninger for udfoldelse her. Alt fra træsværd til glimmer collager til papirsflyvere. 
Den vilde leg og puderum er et godt match. Børnene kan udtrykke sig med kroppen. De opfordres til at bygge diverse motoriske udfordringer eller et godt gammeldags fort. Destruere det og bygge det på ny. 
Fin motorik og tegne-/perlebord bliver forenet i Alrummet. Den stille leg med dyb koncentration, hvor man kan fordybe sig. 
Mere end blot et dukkerum. Rummet i sig selv indbyder til leg med dukker, da det er her dukkerne og diverse dukke effekter er placeret. Rummet kan dog endnu mere. Der er legekøkken, og borde/stole.  
Duplo og biler, sammenholdt med gulvplads. Gør ”Lego-rummet” til et sted, hvor man bygger helt til loftet. Eller indtil tårnet vælter… Biler skal bruge en garage, og hvis en bils funktion er at komme fra A til B, bygges der med stor kreativitet.  
At lytte til en god bog, fremmer barnet forståelse for sproget, bogstaver generelt, samt stimulere interessen for at bruge sine ord. I sofagruppen kan man sætte sig og slappe af. Enten for sig selv, med sine kammerater eller med en voksen.  
Rundt om i huset står der borde og stole. I alrummet har børnene har mulighed for at sætte sig med deres madpakke eller tage et af vores mange puslespil frem. På Bamserne og Kyllingerne har vi desuden nedklappelige borde. Disse benyttes efter behov, på Kyllingerne mest til frokosttid.