Sådan arbejder vi i Bulderby

Overvejelser som har betydning for børnene i Bulderby

Det pædagogiske arbejde tager udgangspunkt i at vi voksne i Bulderby positionerer os mellem at gå foran, gå ved siden af og gå bagved børnene.

Vi er opmærksomme på og udvikle læringsrum både ude og inde og ligelig fordeling mellem voksen og børneinitieret aktiviteter.

Hovedvægten i dette arbejde ligger i at legen gives de bedste betingelser for alle børnene.

Vi skal sikre at der er plads både tidsmæssigt og fysisk til børnenes leg, vi arbejder med at skabe få rutinemæssige forstyrrelser i løbet af dagen og vi har indrettet vores hverdag sådan at der både strukturmæssigt og i fysisk indretning er givet god plads og forskelligartet mulighed for leg.

Børnenes fordeling i grupper fra start til slut

Vi har i Bulderby inddelt børnene i nogle stamgrupper således at der er to grupper med yngste/mellemste børn henholdsvis ”Kyllingerne” og ”Bamserne”, og ”alrumsbørnene”, som er en gruppe sammensat af børnehavens ældste børn.

Omkring Påske sammensættes den kommende alrumsgruppe, som består af de børn, som forventes at starte i skole den næstkommende sommer, samtidig med dette danner vi ”skolegruppen” bestående af de børn, som skal starte i skole til august.

Disse grupperinger bruger vi når der holdes fødselsdag og i nogle andre sammenhænge for at underbygge et gruppetilhørsforhold mellem disse børn.

Til de forskellige planlagte aktiviteter bliver børnene sammensat i grupper, som understøttes af udviklings niveau og/eller eksisterede eller potentielle venskaber.

Vi har opdelt børnene mellem pædagogerne sådan, at hvert barn har en kontaktpædagog. Denne har hovedansvaret for at følge netop disse børns udvikling og trivsel samt holde forældresamtaler. Fordeling af børnene mellem pædagogerne tilstræbes at holde gennem hele barnets tid i børnehaven.