Pædagogisk læreplan

Sekvenser fra vores pædagogiske læreplan

I vores pædagogiske arbejde tager vi udgangspunkt i det enkelte barn og børnegruppens aktuelle behov og ønsker og tilrettelægger aktiviteter, struktur og læringsmiljøer efter dette.

Det er livet i aktiviteterne; følelserne, motiverne og engagementet, der er afgørende. Vi skal søge at fange øjeblikket og se hvad der fænger, gå ind i det og støtte børnene så de og deres interesser indfries, samtidig med, at de tilegner sig nye erfaringer og viden.

Vi vil med udgangspunkt i vores faglige viden og kendskabet til det enkelte barn, skabe betingelser, som giver børnene mulighed for at lege og udvikle sig ud fra det niveau, hvor de befinder sig. Det betyder at vi har forventninger til alle børnene og stiller krav til det enkelte barn afhængig af udvikling og alder samt at vi ser børnene ikke kun ud fra deres handlinger, men også gennem de intentioner vi ser i handlingerne.

Rammerne giver et fælles pædagogisk grundlag

Rammerne i den styrkede pædagogiske læreplaner giver os et tydeligt fælles pædagogisk grundlag og de seks læreplanstemaer er med til at sikre, at vi får skabt bredte og dybde i vores praksis.

Vores planlægning og rammer skal skabe rum og miljø for at læring/udvikling og dannelse foregår over hele dagen for alle børn og med de to nationale pædagogiske mål under hver af de 6 læreplanstemaer sikres fokus på læringsmiljøet og den indholdsmæssige mangfoldighed i Bulderby.

Der sker i alle aktiviteter/samvær potentielt styrkelse af flere forskellige dele af barnets dannelse, udvikling og læring på samme tid – anskueliggørelsen af dette vil kunne ses i de beskrivelser af læringsmiljøer som I kan finde i Bulderbys pædagogisklæreplan 2023/24 samt i evalueringen af den pædagogiske læreplan fra juli 2023,  begge som dokumentation for opfyldelsen af de nationale mål.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

• det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.